maandag 13 juni 2016

Hooligans

Veenbokke
Amateur Rugbyteam
Zondagavond. Ik strompel nogal stijfjes door de kamer. Gisteren heb ik bij rugbyclub The Bassets in Sassenheim een rugbytoernooi gespeeld met ons team 'De Veenbokke'. Schade valt gelukkig nog mee. Hier en daar een bult, een dikke knie, een gekneusde vinger en een blauw oog. Binnen een paar dagen trekt dat allemaal wel weer bij. Het was een ongemeen geslaagd toernooi waaraan weken van intensieve voorbereiding vooraf waren gegaan. De hele equipe stond fit en afgetraind aan de start van het jaarlijks terugkerend evenement, dat uiteindelijk zelfs winnend werd afgesloten. De Bert Groeneveld-bokaal kon zodoende na een jaar van afwezigheid weer mee terug worden genomen naar Roelofarendsveen. Een prestatie van formaat en een kers op de taart voor ons amateur-rugbyteam, welke werd opgericht in 2007 en dus dit jaar het tienjarig jubileum op wel heel gepaste wijze kon vieren.

Hard en fair
Wanneer ik anderen vertel over de edele sport rugby zie ik meestal de gezichten iets vertrekken. Onbekend maakt onbemind. Eenmaal vertrouwd met de regels van het spel, blijkt het echter een sport voor gentlemen, waarbij respect voor de tegenstanders en scheidsrechter hoog in het vaandel staat. Het is weliswaar een keiharde sport, maar altijd met eerbied voor elkaars gezondheid. Daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen. Ook langs de lijn gaat het er gemoedelijk aan toe. Zelden gedoe met supporters. Ik heb de vergelijking met voetbal eerder al eens gemaakt en ook nu, nu ik aan het bijkomen ben van mijn inspanningen, voel ik de neiging dat weer te doen.

Vuurwerk
Het is vast niemand ontgaan dat afgelopen week het EK voetbal is begonnen. Maar om nou te zeggen dat het allemaal even feestelijk is? Nee. 'De veiligheidsmaatregelen zijn aangescherpt,' hoor ik de verslaggever nog zeggen tijdens de middagwedstrijd Turkije-Kroatië. Maar tijdens die zelfde wedstrijd klonk ineens een oorverdovende knal van vuurwerk in het stadion. Daar begrijp ik dus niets van. Hoe kan vuurwerk in vredesnaam het stadion in komen? Foutje!? Het publiek schrok er in ieder geval flink van, want het werd meteen muisstil op de tribunes. Misschien dachten velen in het stadion ook direct aan een daad van terreur? Hoe wrang is het dan ook dat er niet veel later nog zo veel ellende zou volgen. Dit keer met een negatieve hoofdrol voor supporters.

Hooligans
Agressieve hooligans
Supporters zijn het maar al te vaak oneens met elkaar. Daar is op zich niks mis mee, als het daar bij zou blijven. Tijdens de wedstrijd Engeland-Rusland liep het echter wel heel erg uit de hand. Ook daar weer vuurwerk in het stadion. Op een gegeven moment schoot een Russische fan zelfs een vuurpijl naar het vak waar Engelsen zaten. Daarna ontbrandde het volledig. Koren op de molen voor die zogenaamde supporters die voetbal gebruiken om hun agressie de vrije loop te laten. De binnensteden van Marseille en Nice zijn als gevolg van de vele gevechten het strijdtoneel geworden van rivaliserende supportersgroepen die nergens voor terugdeinzen. Het is een kwestie van tijd voordat er doden vallen. Ik ben benieuwd wat de UEFA dan zal doen. De desbetreffende landen de deelname ontzeggen? Spelen zonder publiek? Ik vrees dat het allemaal niets uitmaakt. Hooligans laten zich niet afschrikken. Je kunt hooguit proberen ze niet in de buurt te laten komen van het toernooi, maar dat is als gevolg van het vrije reizen door Europa niet te doen.

Voorbeeldige jongens
De beker
Een memorabel weekend dus met gelukkig ook veel gezelligheid. Want ondanks die vervelende beelden die mij bereikten vanuit Frankrijk krijg ik die grijns niet meer van mijn gezicht. De overwinning is dan ook uitermate uitbundig gevierd. Nog volop nagenietend van de winst van die felbegeerde bokaal hoop ik echter oprecht, dat al dat supportersgeweld niet meer terugkomt tijdens het EK. Hopen tegen beter weten in? Misschien.

Kijk, net als als die hooligans hebben ook wij als team een keiharde strijd geleverd, maar dan op sportieve wijze. Behoudens wat boze blikken tijdens de wedstrijd is er na afloop dan ook uitbundig gefeest mét de tegenstanders en hun supporters. Daar kunnen die voetbalhooligans een voorbeeld aan nemen, al zullen ze dat waarschijnlijk niet doen.

3 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd toppers! Wel jammer dat je zelf niet op de eerste foto staat...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Stukkie Maus! En gefeliciteerd nog met deze winst en als MVP!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt. Het was een memorabele dag. Steeds als ik er aan terugdenk, komt automatisch die grijns weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen

Als je hierover iets kwijt wilt...