maandag 27 juni 2016

Voetbal moet weer om voetbal gaan




Union of European Football Associations
Vice President A.M. Villar Llona
Route de Genève 46
CH-1260 Nyon 2
Switzerland


Roelofarendsveen, 26 juni 2016





Geachte heer Villar Llona,

Deze periode staat uiteraard volledig in het teken van het Europees kampioenschap voetbal in Frankrijk. Helaas heeft het Nationale team van mijn eigen land geen deelname kunnen afdwingen. Dat heeft me er echter niet van weerhouden om zo nu en dan de verrichtingen van andere Europese landen te volgen. Met weemoed heb ik echter moeten constateren dat ik tot aan nu meer ergernis dan plezier heb beleefd aan het kampioenschap, wat meteen de reden van mijn brief aan uw adres verklaart en rechtvaardigt.

Voor veel Europeanen betekent een EK een welkome afleiding gedurende de drukte van de dagelijkse beslommeringen. Voor een enkeling vormde het evenement zelfs aanleiding om naar het land van de voormalige zonnekoning af te reizen. Ondanks het plezier dat dergelijke reisjes normaliter teweeg brengt, heb ik moeten vaststellen dat sportiviteit bij sommige supporters zo af en toe ver te zoeken was. Het dieptepunt waren de rellen rondom en in het stadion tijdens, voor en na enkele wedstrijden. U heeft hierop adequaat geacteerd door de betrokken landen een fikse boete op te leggen. Dat zal ze leren!

Scoren
Voetbal is een leuk spel om te spelen, maar helaas laat de attractiviteit van de wedstrijden tijdens dit EK wel wat te wensen over. Ik heb met plezier en regelmaat jarenlang zelf een balletje getrapt dus ik weet hoe leuk het voetbalspel kan zijn. Het valt me dan ook op dat de spelers maar weinig plezier lijken te beleven. Een uitzondering is als er gescoord wordt, maar dat komt helaas nogal weinig voor. Bij andere sporten lijkt dat beter te gaan.

Om meer te kunnen scoren is er meer ruimte nodig op het veld. Mijn voorstel zou zijn om buitenspel af te schaffen. Hierdoor wordt steeds het hele veld benut waardoor meer acties kunnen worden gemaakt. Op die manier zullen er als vanzelf meer doelpunten vallen. Het lijkt erop dat teams meer bezig zijn om niet te verliezen dan dat zij proberen te winnen. Het moderne voetbal ontbeert het in mijn ogen dan ook nogal aan spanning. Dit zou kunnen verbeteren wanneer nog enkele essentiële spelregels worden gewijzigd en tegelijk enkele nieuwe worden toegevoegd.

Onsportief gedrag
Eén van mijn grootste ergernissen is de regelgeving rondom blessurebehandelingen. Een ongewenste voedingsbodem voor onsportief gedrag. Op uw website lees ik dat de regels zijn veranderd: 'De geblesseerde speler wordt weer op het veld behandeld in plaats van buiten de lijnen.' Hierdoor zou het team van de geblesseerde speler geen hinder ondervinden van het tijdelijke ondertal. Klinkt uiteraard hartstikke eerlijk, alleen blessurebehandelingen dragen allerminst bij aan de attractiviteit van het voetbalspel. Voetbal is een contactsport en soms resulteert dit nou eenmaal in een lichte kwetsuur. Gelukkig stellen veruit de meeste blessures vaak niet veel voor. Als een speler een zware overtreding begaat dan moet dit worden bestraft, maar door het steeds maar toestaan van blessurebehandeling vertraagt het spel echt te veel. Stop daarmee en behandel de speler terwijl het spel doorgaat. Ik garandeer u dat veruit de meeste blessures dan ineens geen blessurebehandeling meer behoeven. En tussen ons gezegd en gezwegen, ik vermoed dat blessures soms zelfs bewust worden voorgewend om voordeel te behalen! Indien er toch sprake is van een ernstige blessure mag de scheidsrechter uiteraard altijd het spel kort stilleggen.

Respect
Het valt mij op dat diezelfde scheidsrechter te pas en te onpas mikpunt is van scheldpartijen. Er heerst een hopeloos gebrek aan respect voor de leiding. Constant objectief en alert zijn blijkt geregeld weer een onmogelijke opgave. Zelfs de inzet van zes arbiters heeft dit niet verbeterd. Dit kan allemaal veel effectiever. Harder optreden tegen zeuren op de leiding door spelers vijf of tien minuten uit te sluiten, kunnen er voor zorgen dat de scheidsrechter weer in aanzien stijgt. Daarbij kunnen grove overtredingen op gelijke wijze worden bestraft waardoor het ineens een stuk minder interessant wordt om ze te begaan. Gele kaarten zijn dan helemaal niet meer nodig. Laat verder de aanvoerder het team écht vertegenwoordigen en zorg ervoor dat diegene zijn team in bedwang houdt. Bij andere sporten waaronder rugby werkt dit al tijdenlang feilloos. Reclameren komt daar nauwelijks voor. 

Werkelijke speeltijd
Er hangen tegenwoordig zoveel camera's in het stadion dat ik me afvraag waarom die niet als hulpmiddel dienen voor de leiding? Het spel verloopt veel eerlijker wanneer is na te gaan of er werkelijk sprake is van een overtreding of doelpunt. Tijdens het bekijken van de beelden kan de klok even worden stilgezet. Schwalbes behoren dan waarschijnlijk tot het verleden en vrijwel al het andere onsportieve gedrag zal op die manier in de ban worden gedaan. In het verlengde daarvan is mijn advies om de speeltijd van wedstrijden aan te passen. Twee keer 35 minuten werkelijke speeltijd lijken mij meer dan genoeg. Tijdrekken behoort zo tot het verleden, omdat het geen zin meer heeft. Zeker wanneer een team is toegestaan om door te wisselen waarbij gebruik mag worden gemaakt van zestien spelers. Blessuretijd ter compensatie hoeft dan niet meer en het spel blijft lekker doorgaan. Weg met het oponthoud en ruim baan voor meer fun en respect!

Tot slot
In alles wat uw organisatie doet, moet voetbal op de eerste plaats staan, althans zo luidt een van de kernwaarden van UEFA. Ik begrijp dat u symbolisch van elf waarden uit wenst te gaan, al zijn dat er toch wel wat veel naar mijn mening. Overigens lijkt het er op dat verkeerde zaken zwaarder wegen waaronder commerciële - en soms zelfs eigen belangen. Te veel regels en randzaken hebben het spel dan ook aangetast en ze halen helaas ook het slechtste in veel spelers naar boven. Zo zijn de spelers geen goed voorbeeld voor een toekomstige generatie en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik hoop dan ook oprecht dat u mijn adviezen ter harte zult nemen zodat het voetbal weer leuker en aantrekkelijker wordt.

Hoogachtend,


Maurice van der Meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als je hierover iets kwijt wilt...